Iiro Jurvansuu Nuori mies Keski-Pohjanmaan korpimailta

Jouluevankeliumi Umayya Abu-Hannaa mukaillen

Jokavuotinen rasismiruikutus on taas saavuttanut huippunsa, kun kaikkien tuntema Umayya Abu-Hanna on saanut haastattelunsa Hesariin "ziljoonannen kerran" ( kuten asiaa kuvaili Leena Sharma, SK). Tällä kertaa itkuinen vuodatus sisälsi ilosanoman ja toivon synninpäästöstä koko Suomen rasistiselle kansalle; osataan sitä Hollannissakin!

 

Pääosa valituksesta on suunnattu lapsille ja heidän vanhemmilleen koulumaailman kautta. Lapsilta kuulemma kuulee nimittelyäkin! Voi kauhistus, ehkä South Park kertoo lasten maailmasta totuuden; siellä vallitsevat viidakon lait eivätkä pikku kultamussukat todellakaan ole oikeasti kilttejä.

 

Tässä voimme palata vuoteen 1845, kun kirjailija ja lääkäri Heinrich Hoffmann Frankfurtin vapaakaupungista julkaisi lastenkirjaklassikkonsa Jörö-Jukka, josta tuli valtavan suosittu ja ilmestyi pienelle suomen kielellekin käännettynä jo 1869. Yksi kirjan kuvitetuista saduista kertoo "hiilipienmustasta maurista" joka lähtee kävelylle. Tälle tulevat nauramaan kolme nuorta jannua, Ludwig, Kaspar ja Wilhelm, onhan tuo kummajainen heidän mielestään musta kuin muste! Onneksi Pyhä Nikolaus kuulee tämän ja tulee ojentamaan poikia; hän uittaa koijarit mustepullossaan jolloin heistä tulee vielä mustempia kuin pilkkansa kohde koskaan oli ollutkaan. Tätä on siis ilmeisesti pidetty ongelmana ennenkin, lasten tavat eivät 150 vuodessa ole paljoa kehittyneet sen suhteen. Edes Hollannissa.

 

Nauttikaa vapaasta kulttuurista, kiitokset Gutenberg-projektille!

 

http://www.gutenberg.org/files/24571/24571-h/24571-h.htm

(ainakin tekstit ovat saatavilla myös engelskaksi)

 

Alankomaiden loppuvuoden juhlakausi ei ole sekään rasismisyytöksistä vapaa; aiemminkin mainitun Pyhän Nikolauksen päivän aattona 5.12, Belgiassa päivää myöhemmin, pyhimyksenkuvatuksen kylkiäisenä saapuu hänen siirtomaista lähtöisin oleva sangen tummahipiäinen palvelijansa, Zwarte Piet. Tyypin tarkoitus on viihdyttää lapsia tempuillaan. Ainakin paljon kiltimpää ja suvaitsevaisempaa kuin meidän kotoinen joulu-ukkomme, joka saattaa tuoda risuja ja piiskata tuhmat kakarat kuriin ja Herran nuhteeseen. Lienee sanomattakin selvää että blackface-meikattua hahmoa on pidetty rasistisia stereotyyppejä vahvistavana. Ainakin Surinamissa valitukset ovat menneet läpikin ja hahmon tunnettavuuden edistämistä ei enää katsota hyävllä. Siihen loppui suvaitsevaisuus, merkittävä kansallien kulttuuri-ikoni on alennettu arvossa.

 

Onneksi jossain vielä osataan olla avarakatseisia ja monikulturelleja! Viime vuonna Ruotsinmaan kansallispyhäkössä Upsalan tuomiokirkossa tuli valkopukuisen kuoron eteen räppäämmään rinkebynruotsiksi turkkilaistaustainen jannu. Moni koki itsensä ja perinteensä loukatuksi, eikä tuo arvokkaalta minustakaan näytä. Lähdesivustosta voi olla montaa mieltä mutta video lienee aito.

 

http://www.exponerat.info/video-kommer-luciaturken-sla-till-i-ar-igen/

 

Esitän vielä kysymyksen: Mikähän ihonvärifiksaatio Abu-Hannalla on, tyttärestään tiedämme vain että hän on musta zulu sukutaustaltaan ja etunimi mainittiin nopeasti viime vuoden jutussa? Ihan kuin enempää, mitään oikeasti tärkeää kerrottavaa hänestä ei olisi. Ainakaan hän ei saanut esiintyä Peppi Pitkätossuna eikä Punahilkkana koulun kirjallisuusviikoilla sankariteemoja käsitellessä (Sen minä muuten ymmärrän että Peppiä pidetään sankarina, mutta tyhmää, varomatonta ja yliuteliasta Punahilkkaa?). Oliko tässä kyse lasten ahdasmielisyydestä, mielikuvituksettomuudesta vai silkasta rasismista? Päätän paasaukseni mietelauseeseen, jonka eräs Battlefield 1942-pelin Suomi-modia pelannut pelaaja tokaisi joitakin viikkoja takaperin urbaanin hittibiisin lyriikoita mukaillen: "Musta Mannerheim ei oo neekeri"

 

-Iiro (Hyvä?) Tuomas Jurvansuu, joulun tuopi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän Mikihoijer kuva
Miki Höijer
Käyttäjän iirojurvansuu kuva
Iiro Jurvansuu

Kuka niin väittää?

Sitä vain selvästi osataan muuallakin kuin Suomessa.

Käyttäjän Mikihoijer kuva
Miki Höijer

Tekstisi.

Rasismi on maailmanlaajuinen ja luokaton ongelma.

Käyttäjän iirojurvansuu kuva
Iiro Jurvansuu Vastaus kommenttiin #3

Avaa toki väitettäsi hieman, minusta totean tekstissän Abu-Hannan todenneen että rasismi ei ole suomalaisten yksinoikeus ja vahvistan historiallisin esimerkein että siitä on pyritty eroon ennenkin sekä arvelen, että sitä taitaa esiintyä jonkin luonnollisen vakion verran aina.

Martti Laines

Mahdollisesti. Näillä tiedoilla en vielä osaa sanoa mitä tarkoitat hyvällä ja rasismilla.

Van Freddy

Kun ei ymmärrä kieltä silloin kuvitellaan että ei ole rasismia.
On todella naiivista pelkästään se ajatus, että jossain suhtauduttaisiin keskimäärin suvaitsevaisempi niihin jotka ei koeta omiksi.

Asia meni niin päin, että yksilö on sopeuduttava ympäröivään yhteiskuntaan, nykyinen yritys sopeuttaa ympäröivä yhteiskunta yksilön satunaisiin oikkuihin on luonnonlakien vastaista.

Jos luokassa on kolmekymmentä lasta joista yksi on musta, niin olisi se aikamoista syrjintää, jos se musta nyt aina saisi ne prinsessan, punahilkan tai Peppi pitkätossun roolit vain sen takia kun hän on ainoa musta.

Vaikka Abu Hanna on ehkä tarkoituksella hankkinut juuri mustan adoptiolapsen korostaakseen erilaisuuttaan ja osoittaakseen muiden suvaitsemattomuutta.

Kun muut kohtelevat lasta kuin ketä tahansa lasta muiden joukossa niin ikävä kyllä ne muut eivät aina ymmärrä, että adoptoidun äiti odottaa automaattisesti muilta positiivista syrjintää, koska hänen lapsi on erilainen.

Minusta tuntuu, että kaikki äidit pitävät juuri omaa lastansa erityisenä, ja kaikki toivovat sitä päärooli juuri omalle lapselle.

Joten kolmestakymmenestä lapsesta aina kaksikymmentäyhdeksän kokee syrjintää.

Minna Eerolainen

Minusta on vähän mälsää ylläpitää tätä Abu-Hanna vastaista puhetta, vaikkakin sitten näinkin kekseliään nokkelasti kuin 1800-luvun lastenkirjallisuutta referoimalla. Lienee kuitenkin niin että Abu-Hanna on tullut Suomeen, häneltä on kysytty tästä rasismiasiasta ja hän on kertonut mielipiteensä.

Tuskin hän tällä asialla erityisesti pyrkii itse joka mahdollisessa paikassa elämöimään, vai haluaisitko sinä Iiro ajatella aina jotakin sinulle epämieluisaa asiaa joka elämässäsi vaikuttaa. Ehkä pyrit vain elämään asian kanssa miten parhaiten taidat. Ihmettelen kyllä toimittaja Sharmaa jos ei hän halua nähdä Abu-Hannan asiassa mitään muuta kuin rasittavan valittajan. Mielestäni tuo vuodentakainen HS:n juttu avasi aiheesta tärkeän keskustelun Suomessa eikä sitä tulisi noin populistisen helposti yksilöidä leimaamalla Abu-Hanna. Millaista toimituskuntaa siellä muinaisuudessa kunnianarvoisassa Suomen Kuvalehdessä nykyään on:)

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Minä en edes tietäisi Abu-Hannan kirjoituksista mitään, ellei kokonainen seurakunta perussuomalaisia aina niitä oikein erikseen mainostaisi.

Tavallaan sama ilmiö kuin erään toisen kirjoittajan kohdalla, josta Vihreät Naiset tekivät valtakunnanlaajuisen julkkiksen.

Antti Jokinen

Äh, älkää nyt olko niin tiukkapipoja. Kai nyt julkisuuden henkilöillä voi hiukan pilaillakin ja vittuillakin, varsinkin jos ovat antaneet aikoinaan niin hölmöjä lausuntoja kuin esim. Abu-hanna.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Ymmärrän kyllä mitä blogisti kritisoi, mutta blogissa oli varsin hassu osio:

Jos rap-esitys on huono veto, niin se on huono veto, mutta turha siitä on turkkilaisuutta syyttää. Jos Suomessa Cheek laitettaisiin örisemään jonkun enkelikuoron eteen, ihmiset olisivat täysin ihastuksissaan, että ae miten koskettaa sydämestä. Tästä ei liene epäilystäkään. Hänhän on jonkinlaisessa puolijumalan asemassa. Mutta olisiko se silloin turkkilaista perinnettä, että Cheek räppää joululaulun?

Ihan hauska kuitenkin kuulla, että perusnuoret ovat kiinnostuneita Luciaperinteistä.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Huomioni kiinnittyi itsekin siihen, miten perussuomalaiset nuoret ovat ottaneet asiakseen kertoa, mikä on sitä taatusti oikeaa ja arvokasta ruotsalaisuutta, ja miten turkkilaiset räppärit ovat turmelleet länsinaapurin hienonhienot Lucia-juhlat.

... siis samaan aikaan, kun he itse valittavat Suomessa vallitsevasta järkyttävästä kieliryhmien välisestä apartheidista.

(Rap-musiikkiakaan ei tietysti ole keksitty Turkissa, että ilmeisesti se turkkilainen kaveri häpäisi myös Bronxin afroamerikkalaiset.)

Käyttäjän iirojurvansuu kuva
Iiro Jurvansuu

Cheek? Kehtaatkin kiroilla vuoden parhaiden pyhien kynnyksellä! Tontut eivät ole lakanneet vielä vakoilemasta, sinuna pelkäisin joululahjojeni puolesta.

Olen ruotsissa asumisen ja opiskeluni aikana saanut sen käsityksen, että lähi-itätaustainen nuoriso harrastaa juuri tämän kaltaista rap-musiikkia. Se on heidän sosio-etnistä kulttuuriaan.

Hyvä taide kunnioittaa perinteitä ja uudistaa niitä, ei kerralla repimällä alas aiemman eikä varsinkaan pelkällä (etnisellä) erikoisuudentavoittelulla.

Luciaperinteet on jees, ei niihin Halsualla tarvitse pakottaa mutta Tammisaaressa ja Upsalassa löytävät varmasti paikkansa.

Antti Jokinen

Ei kai Abu Hanna vaan tee tunnusteluja palatakseen takaisin Suomeen?

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi

Mitä tämä pitkänenä (kiinalaisten rasistien eurooppalaisista käyttämä haukkumanimi) oikein inisee. Eli ihmisen nimitteleminen etnisin ulkonäköön viittaavin pilkkanimin ei vaan ole hyvää ja sivistyneeseen yhteiskuntaan sopivaa käytöstä. Monesti se on myös loukkaavaa.

Toki, poliittinen korrektiuskin voi mennä överiksi. Nimenomaan Uppsalan tuomiokirkko on siitä hyvä esimerkki. Osa sen keskiaikaisista seinämaalauksista maalattiin 70-luvulla peittoon säädyttöminä.

Käyttäjän iirojurvansuu kuva
Iiro Jurvansuu

Onneksi sanat ovat vain sanoja ja vapaassa maassa yhtäkään ei voi kieltää.

Käyttäjän olavilaitala kuva
Olavi Laitala

Sananlasku: "Joka härjillä kyntää, se härjistä puhuu."

Toimituksen poiminnat